- Entertainment
- от 25 февруари 2023
Границите на изкуството и голотата: в търсене на баланс
Виктория Баева за проблематичната голота в измеренията на изкуството

Границите на изкуството се разширяват редовно. Този процес се ускорява особено през 21 век, когато дори неоправеното легло на британската художничка Трейси Емин се превръща в обект на изкуството, предаващ депресивното състояние на авторката. Не е преувеличено да се каже, че прогресът на човечеството е бил придружен от въвличането на все нови средства за художествено изразяване и търсенето на нови езици в изкуството.
В хода на развитието на изкуството човешкото тяло винаги е било в светлината на прожекторите за художника. И ако мъжката голота никога не е била обект на дискусия, то женската голота се разглежда като "табу". Илюстрираме този въпрос чрез примера на изкуството на Древна Гърция. Архаичните мъжки голи статуи "курос" традиционно са изобразявани напълно голи, докато женските статуи - "корос" са изобразени облечени в традиционни гръцки тоалети. С течение на времето древногръцките скулптори подобрили уменията си и сега в музеите можем да наблюдаваме мускулести копиеносци, дискохвъргачки и мощни древни богове. Всички са голи. Но какво да кажем за гръцките богини? Те бяха разкрити с течение на времето.
Смята се, че древногръцкият скулптор Праксител е създал първата древна гола статуя на богинята Афродита. Праксител бил направил две версии – една облечена и една гола. Красива легенда разказва, че голата статуя на Афродита предизвикала скандал, Праксител бил призован в съда. Скулпторът довел като свидетел млад модел, която хвърлила дрехите си пред журито, и те оправдали художника, изумени от красотата на тялото й. Дълго време само древните богини са можели да бъдат голи в изкуството. Едуар Мане променя всичко, когато показва голо момиче, заобиколено от напълно облечени млади мъже в "Обяд на тревата" (на френски: Le Déjeuner sur l'herbe). Зрителите осъзнават, че картината изобразява светския момент и художникът дори не се е замислял за древния пантеон на божествата. И отново предизвиква ужасен скандал, макар че не се стига до съдебно производство.
Тези два епизода от историята на световното изкуство показват, че границите на приемливото повдигат дебат както през 4 век пр.н.е., така и през 19 век. Според нас има два основни подхода към голотата в изкуството. Класическият подход ни казва, че само ясно определени жанрове и сюжети позволяват "голота" - древни истории и по-рядко обикновени сцени (например къпане). Вторият подход може да се нарече модерен, където бариерите са разбити. Най-известният и високоплатен артист на нашето време, Джеф Кунс, просто създава порнографски проект Made in Heaven, в който се превъплъщава със съпругата си, унгарско-италианска еротична филмова актриса. Как такъв нисък жанр се озова в пространството на музея? Отговорът е прост: épatage. Колкото по-провокативни реакции и врява в медиите, толкова по-високо платени договори художникът получава. Класическото изкуство е мъртво и границите на добрия вкус изчезват с него. Визуалните артисти непрекъснато се опитват да тестват тези граници, в търсене на ново нормално, и едновременно с това в стремежа си да направят много пари. Трябва ли да ги обвиняваме за това? Възможно е. Но в крайна сметка публиката има последната дума.
Виктория Баева (msbroshkina)
Списанието

Популярно

- от 19 май 2023
NEUTROGENA Retinol Boost: чист баланс, чист ретинол

- от 19 април 2023